Kenapa UMSKAL?




Assalammualaikum  pembaca sekalian,




Hari ni aku terpanggil nak bercerita kenapa aku pilih UMSKAL sebagai Pilihan pertama aku. Yer,banyak yang tanya..kenapa tak sambung UNISZA ke? UiTM ke? ada je kos yang kau minat tu. Okay aku tak pilih Labuan sebab kos yang aku mintak je tapi ada juga sebab yang lain yang aku rasa aku patut mintak sini , ini aku senaraikan 3 sebab kenapa aku pilih UMSKAL dan mungkin pandangan kita akan ada perbezaan tapi kita lebih tahu apa yang tebaik untuk diri kita. Kan?



Ada 3 sebab kenapa aku pilih Labuan.
1) Pengalaman
2) Subjek ditawarkan
3) Pengembaraan


1) Pengalaman

Pengalaman mendewasakan kita. Semat dalam Hati. Aku nak belajar pengalaman hidup bila ada dekat sini, jadi perantau dan betul-betul berdikari. Bukannya selama ni tak berdikari tapi aku belajar dekat dengan rumah dulu..jadi setiap minggu balik haha. taknak ke sekali dalam hidup cuba rasa untuk duduk jauh , macam mana orang dari negeri-negeri lain datang merantau kat negeri kita dan sebagainya? tambahan, aku nak faham cara hidup masyarakat kat sini. Dekat Labuan ni je, ada banyak suku dan etnik yang tinggal. Belum sampai Sabah lagi..jadi cuba yang terbaik untuk belajar dari pengalaman dan gunakan sebagai panduan untuk hidup pada masa akan datang. Persoalan aku untuk waktu berbuka yang awal dah terjawab..ye subuh pukul 4 pagi lebih , kenapa seafood lagi murah..mmg boleh je nak baca google tapi kan lebih seronok kalau kita sendiri yang lalui?

2) Subjek ditawarkan

Kos kewangan Islam yang aku pilih ni adalah keseinambungan dari Diploma dulu. Subjek ditawarkan memang lebih kurang tapi aku rasa tertarik tengok subjek dekat sini. Sebab bila aku buat research, memang kat UMS ni lebih mirip dengan kita and pensyarah kita sendiri kat KPM pun galakkan kita datang sini macam Sir Bard, Miss Diyana, Madam Mas dan itu je yang aku ingat. Walaupun ada juga sedikit perbezaan tapi jujur aku cakap kat sini paling mirip.. Silibus UIAM dan IPTA lain pun okay,tapi hati aku tak terpangil untuk isi universiti lain sebagai pilihan pertama. But mungkin apa yang aku kata ini akan ada perbezaan dari student kpmbm yang lain, but for me inilah pandangan aku.

3) Pengembaraan

Hari-hari yang kita lalui adalah satu pengembaraan. Sabah , Sarawak dan Wilayan Persekutuan Labuan membentuk sebuah negara Malaysia apabila ia menyertai Persekutuan Tanah Melayu pada 1963 lantas melahirkan bumi kita pada harini..dan bila kita kat KL..selalunya it's about Malay,Chinese,India dan Lain-Lain. Tapi siapa yang lain-lain tu? yess..etnik Bumiputera Sarawak dan Sabah serta orang Asal semenanjung,serani,siam dsb. Jadi untuk menghargai semua itu..mengembara la..bermusafir la jauh berjalan luas pemandangan. Siapa tahu bumi Labuan yang aku berada harini adalah Tempat yang paling bersih aku pernah sampai.. indah tak boleh disampaikan melalui tutur kata.. Banyak tempat untuk kita teroka dan Allah sendiri yang perintahkan umatnya untuk berbuat demikian..Travelling is indeed a beautiful experience

" Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan, makan berjalanlah merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah ; kepada Allah jualah 
( kamu ) dibangkitkan hidup semula."

Surah Al-Mulk ayat 15


Anggaplah ini mukadimah untuk life aku sebagai seorang student disini..InsyaAllah , akan ada banyak perkongsian melalui penulisan diri ini yang tak seberapa.